Jumaat, 26 Oktober 2018

Jenis-jenis arnab peliharaan


Arnab merupakan sejenis haiwan mamalia yang tergolong dalam keluarga Leporidae yang tergolong dalam order Lamarpha. Arnab mudah dikenali dengan kecomelannya dimana ia mempunyai sepasang telinga yang panjang dan tirus serta gigi kacip tengah yang ketara dalam mulut arnab. Di Malaysia, aktiviti ternakan arnab agak kurang popular dimana hanya beberapa syarikat sahaja dipercayai menternak secara komersial. Arnab adalah haiwan yang comel dengan bulunya sering kali kelihatan bersih serta jinak. Faktor inilah yang menyebabkan ramai orang membela haiwan ini.

Antara jenis arnab adalah:

1. Holland Lop

Arnab jenis ini mempunyai saiz badan yang kecil. Berat idealnya adalah 1.4 kg. Walaubagaimanapun, beratnya juga boleh mencecah 1.8 kg dan keatas. Arnab ini sangat manja dan tidak terlalu agresif. Bulunya juga tebal dan perlu kerap disikat agar tidak berlakunya hair ball pada arnab ini.

2. Netherland Dwarf


Arnab ini berasal dari Belanda. Beratnya boleh mencecah 500 g hingga 1.6 kg.

3. Mini Rex


Arnab ini berasal dari Perancis. Jenis ini terdapat pelbagai warna seperti kelabu kebiru-biruan ,bertompok, jingga pudar dan pelbagai lagi variasi warna yang menarik. Arnab ini juga suka menggigit dan tidak sesuai dibela oleh ibubapa yang mempunyai anak yang masih kecil.

4. Jersey Wooly:


Arnab ini mempunyai kecerdasan yang tinggi, jinak dan lembut. Arnab ini juga sangat penyayang dan suka bermain. Jangka hayat bagi arnab ini adalah dari 10 hingga 70 tahun jika dijaga dengan baik.

5. Dwarf Hotot


Arnab ini pula berasal dari United States (US). Arnab ini hanya mempunyai warna putih dan mata yang berwarna hitam. Saiznya kecil dan untuk dibela.

6. Dutch


Arnab ini juga berasal dari Belanda sama dengan Netherland Dwarf. Beratnya boleh mencecah 4 hingga 5.5 kg. Antara variasi warna arnab ini adalah hitam, biru, kelabu, perang dan jingga.

7. English Anggora:


Arnab ini pula berasal dari Turki. Arnab ini adalah di antara arnab kegemaran kerabat diraja Perancis. Jangka hayat bagi arnab ini adalah 5 hingga 7 tahun.

8. English Lop


Arnab ini adalah di antara arnab yang suka berkawan. Arnab ini digemari kerana keunikan pada telinganya kerana telinganya lebih panjang daripada arnab Lop yang lain.

9. American Fuzzy Lop

Arnab ini juga berasal dari United States sama dengan Dwarf Hotot. Beratnya mencapai 3.5 kg hingga 4 kg. Jangka hayat bagi arnab ini pula adalah 5 hingga 8 tahun.

10. Lionhead


Baka arnab ini berasal dari Belgium. arnab ini mempunyai bulu yang tebal dan panjang. Beratnya mencapai 2.5 kg hingga 3.5 kg. Telinganya agak pendek dan lebih tebal berbanding kebanyakan arnab lain.

Terima kasih kerana membaca blog ini. Saya berharap dapat memberi banyak lagi info untuk korang.

1 ulasan:

Cara penjagaan kura kura yang betul

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Hari ni saya nak share dengan korang tentang cara penjagaan kura kura yang betul. Antara perk...